Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dětský den 25. května 2008

22. 5. 2008

Z Brna letem světem a zpět

Z Brna letem světem a zpět

První cestující dosedli na brněnskou travnatou ranvej 24. května 1926 v 11.45 hod. Jednalo se o „staré“ brněnské letiště v katastru Černovic a pravidelnou leteckou linku Československých státních aerolinií mezi Prahou, Brnem a Košicemi. Od léta téhož roku se Brno zařadilo zásluhou polské společnosti LOT, která provozovala pravidelnou linku Krakov – Brno – Vídeň, později prodlouženou až do Varšavy, dokonce na evropskou dopravní leteckou mapu. Na podzim roku 1938 fakticky ukončila první etapu dopravního létání v Brně jugoslávská společnost Aeroput, když uzavřela svou linku linku Dubrovník – Sarajevo – Záhřeb – Vídeň – Brno – Praha. Posléze ovládla nebe nad větší částí Evropy Luftwafe. Z této temnější části historie stojí za připomenutí alespoň fakt, že dopravní protektorátní letoun DC 3, létající posléze na linkách Deutsche Lufthansy, nesl označení „Brünn“. Byl zničen při hloubkovém náletu na Boden.
Dne 28. dubna 1958 bylo slavnostně otevřeno pro civilní provoz nové letiště v Brně – Tuřanech a rozhodně nezahálelo. Pouze v průběhu prvního mezinárodního strojírenského veletrhu v roce 1959 prošlo jeho odbavovací halou na 2 000 pasažérů. V tuzemském letovém řádu z roku 1974 lze u tarifu pro pracovní den vyčíst, že letenka Brno - Praha stála 120 Kčs, rekreační tarif platný pro soboty a neděle pak reprezentoval sumu 90 Kčs, pokud se ovšem „nejednalo o pracovní sobotu, resp. neděli“.
Novodobá historie leteckého spojení Brna se světem je již neodmyslitelně spjata nejen s moderní odbavovací halou, otevřenou 18. září 2006 po 364 dnech od poklepání na základní kamen, ale také s převedením letiště do správy Jihomoravského kraje. Namísto jedné jediné „pravidelné“ linky ( 1x týdně v pátek)  Praha – Brno – Kijev – Krivoj rog z druhé půle osmdesátých let se dnes létá do Prahy 18 x týdně, do Londýna 5 x týdně, do Gerony (Barcelony) 4 x týdně a Moskvy 2 x týdně.
Bezmála geometrickou řadou meziročně rostoucí počty pasažérů mají na svědomí také nepravidelná charterová spojení do všech významných evropských, afrických a asijských turistických destinací. Několik posledních let také roste závratným tempem objem cargo přepravy, z Brna a do Brna dokonce létá  5 x týdně pravidelná nákladní linka.
„Vytíženost současné linky Praha – Brno je zhruba šedesátiprocentní“, říká ředitel brněnského letiště Tomáš Plaček, když hovoří o plánu tuzemských aerolinií přidat další spojení, které by navazovalo na další sérii pravidelných odletů z Ruzyně. Než létat z Vídně, bude opět snazší přestup v Praze, navíc při využití služeb tuzemského přepravce budou mít cestující parkování v Brně zdarma. Letiště se nyní připravuje také na modernizaci a rekonstrukci příletové haly (starý terminál), což si vyžádá jen na fasády a další vnější úpravy investici v objemu přibližně 25 milonů. Také proto do hry vstupují úvahy o výši letištních poplatků, které jsou v brně již deset let na stejné úrovni. Loni odbavilo brněnské letiště 415 276 cestujících, letos bude pravděpodobně překročen půlmilion pasažérů a do pěti let by ročně mohly terminálem projít  tři miliony lidí.


Oslavy šedesátého výročí tuřanského letiště a 90. výročí tuzemského létání vyvrcholí na letišti Brno - Tuřany Dětským dnem 25. května, který je určen nejen malým návštěvníkům, pro něž bude připravena řada atrakcí, ale také pro jejich rodiče a ostatní Brňany. Na ty čekají vyhlídkové lety, trenažér formule I a mimo jiné také ukázky činnosti vybraných letištních složek.

zdroj: http://www.e-salina.cz/c/06-2008/z-brna-letem-svetem-a-zpet.htm

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář